Mengelupas Nails

Mengelupas Nails

Soalan:

Bolehkah anda memberi saya apa-apa nasihat mengenai kertas-nipis, mengelupas kuku? Saya mengikuti diet yang agak rendah lemak kerana masalah kolesterol tetapi saya tidak fikir ia adalah melampau, dan mempunyai masalah kesihatan lain yang termasuk vitiligo. Kuku saya begitu buruk bahawa mereka membuat aktiviti harian masalah dan bermain piano adalah mustahil.

Jawapan:

Kuku mencerminkan keadaan kesihatan seseorang. Malah, pakar-pakar perubatan tradisional melihat kuku untuk mendiagnosis pelbagai masalah dalaman. Biasanya kuku mengambil masa empat bulan untuk berkembang dari lipatan kulit (kulit luar) ke tepi jari. Gerigian atau talian merentasi lebar kuku menunjukkan bahawa terdapat keradangan atau penyakit di dalam badan. Jadi jika anda mempunyai satu baris seluruh kuku sekitar garis pertengahan, anda boleh mengesan asal-usul kepada keradangan (seperti sakit sendi, kecederaan lapuk atau patah) atau jangkitan (seperti sinus, tonsil, pundi kencing) kira-kira dua bulan sebelum ini.

Bintik putih pada kuku menunjukkan zink atau kalsium kekurangan. Rabung di sepanjang panjang kuku memberi keterangan kepada keradangan kronik badan (seperti sinusitis, kolitis, gastrik, ekzema). Clubbing atau rupa peha seperti hujung jari mencadangkan penyakit kronik paru-paru (seperti bronkitis atau asma) atau keadaan keradangan jangka panjang seperti artritis reumatoid. bopeng dan permukaan yang tidak rata kuku menunjukkan beberapa lembut jangkitan kulat atau psoriasis. Mengelupas kuku, bagaimanapun, menunjukkan bahawa terdapat kecacatan penyerapan kronik kalsium atau kekurangan kalsium dalam darah. Kalsium bertindak sebagai simen untuk serat elastik yang mengukuhkan dan mengasarkan kuku supaya kekurangan akan meninggalkan mereka longgar dan kuku akan mengelupas.

Kekurangan kalsium yang disebabkan oleh:

* Sintesis lemah vitamin D, yang memudahkan penyerapan kalsium dalam usus besar.

* Kekurangan kalsium dalam diet, sering disebabkan oleh vegan atau diet vegetarian yang ketat (tiada protein haiwan bermakna tahap yang miskin vitamin D yang terdapat di dalam produk haiwan).

* Penyerapan lemah kalsium dalam usus besar, biasanya disebabkan oleh sembelit kronik, sindrom usus, cirit-birit kronik atau penyakit keradangan usus seperti ulser kolitis.

Semua otot memerlukan kalsium mengecut. Kekurangan kalsium akan menyebabkan tiada aktiviti di dalam otot. Badan memerlukan untuk bergerak sepanjang masa dan otot jantung mempunyai menguncup berirama 24 jam sehari. Jika terdapat kekurangan kronik, otot betis dan jari kaki pergi ke kejang untuk mengelakkan apa-apa aktiviti mereka. Oleh itu, permintaan bagi kalsium adalah tinggi dan kedudukannya di dalam darah anda adalah amat penting. Jika badan anda mengesan penurunan paras kalsium dalam darah anda, ia 'mencuri' ia daripada tulang (yang membawa kepada osteoporosis) dan berhenti membekalkannya ke kawasan-kawasan yang kurang penting termasuk sendi, dinding saluran darah, gigi dan kuku. Jadi seseorang yang mempunyai kekurangan kalsium boleh mengalami kuku tidak stabil, gigi lemah atau enamel gigi dan lebam di bawah kulit, dan juga, berpotensi, osteoartritis dan osteoporosis.

Untuk mengelakkan kuku anda mengelupas, lakukan yang berikut:

* Pastikan anda tidak sembelit: minum 1.5 hingga dua liter air setiap hari, makan betik, prun dan buah ara untuk sarapan pagi, dan mengambil lsabgol sekam psyllium dengan dua tablespoonfuls air suam atau susu, dan kedua loh Herbolax sebelum tidur selama sebulan .

* Ambil rehat di matahari, sama ada di taman atau taman atau di tingkap; duduk berhampiran tingkap apabila mungkin dan mendapatkan sebanyak matahari yang mungkin pada muka anda, badan dan lengan.

* Buatan ayam sup mengandungi gelatin, kalsium dan mineral penting yang lain. Rebus ayam bayi, potong dan berpengalaman dengan bawang putih, halia, daun bay dan batang kayu manis, dalam 5-6 pain air, selama 90 minit dengan api yang perlahan. Ketegangan dan minum satu cawan sup jam sebelum makan malam anda.

* Makan keju organik dengan madu Manuka dan walnut dihancurkan untuk meningkatkan protein dan kalsium tahap anda.

* Rendam badam segar keseluruhan dan hazelnuts dalam air pada suhu bilik selama 24 jam dan makan sepuluh setiap hari. Kandungan zink mereka juga penting untuk kuku yang sihat.

* Ambil makanan tambahan Coral Kalsium: campuran dua bungkus dalam 1.5 liter air dan minum air sepanjang hari. Ini adalah sumber yang mudah diserap kalsium.

* Makan ayam organik, ikan, telur dan daging yang merupakan sumber yang baik larut lemak vitamin D.

* Ambil 400ius vitamin E setiap hari selama tiga bulan, untuk menggalakkan pertumbuhan kuku yang sihat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar