Asas Terapi kekutuban

Asas Terapi kekutuban

Terapi kekutuban adalah berdasarkan kepada kepercayaan bahawa badan manusia, seperti segala-galanya dalam alam semula jadi dicipta dan diselenggara oleh denyutan tenaga antara prinsip positif dan negatif, kesatuan bertentangan. Ia mendapati beberapa usaha mempertahankan bersifat seksual peranakan; kesatuan keputusan positif dan negatif, agresif dan pasif, lelaki dan perempuan dalam kehidupan baru. Terapi kekutuban menegaskan bahawa kuasa-kuasa yang sama yang melahirkan manusia bertanggungjawab untuk kelangsungan hidupnya.

Mereka berpendapat bahawa kesihatan adalah keadaan aliran tanpa halangan dan semula jadi tenaga dalam tubuh badan manusia. Apabila tersumbat wujud dalam, penyakit dan penyakit yang ditetapkan dalam semasa. Ini adalah malady yang kekutuban bertujuan untuk mengenal pasti supaya dalam sekatan semasa, kesihatan dapat kembali.

Menurut terapi kekutuban terdapat tiga jenis arus tenaga dalam badan, arus berorientasikan menegak, arus berorientasikan mendatar dan arus semakin meningkat. Satu perbezaan yang ia usahakan antara ilmu-ilmu penyembuhan ialah fakta bahawa terapi ini mengukur kesihatan dengan tenaga corak semasa di dalam dimensi yang berbeza daripada manusia, fizikal, mental dan emosi. Dalam pengertian ini, ia adalah sejenis terapi holistik, penekanan sebanyak pada mental dan emosi seperti pada fizikal kesejahteraan dalam pendekatan untuk penyembuhan.

Terapi kutub telah dibangunkan oleh Dr Randolph Stone (1890 -1981). Semasa hayatnya sebagai seorang doktor perubatan, beliau disiasat pengaruh tenaga dalam seni penyembuhan. Beliau mendapati bahawa Medan Tenaga Manusia dipengaruhi oleh rangsangan sentuhan, bunyi, pergerakan, sikap, hubungan dan faktor persekitaran. Oleh kerana konsep ini pengaruh pelbagai factoral kepada tenaga, sistem ini mempunyai implikasi ke atas hampir semua disiplin yang menganggap kesihatan manusia. Apakah sistem yang memberi maksud adalah bahawa kajian dan rawatan penyakit harus didekati dari dimensi fizikal, psikologi dan spiritual.

Menurut terapi kutub, tenaga bergerak dengan irama universal pengembangan dan penguncupan, tarikan dan tolakan. Ia adalah dengan mengekalkan aliran mantap dan tanpa halangan irama ini bahawa kesihatan dapat dikekalkan.

Sistem terapi kutub menggunakan pemakanan, senaman dan kesedaran diri untuk mencegah dan menyembuhkan kesihatan yang tidak baik.

Konsep tattvas seperti yang digariskan dalam falsafah Hindu telah jauh dipengaruhi terapi kekutuban. Sebagai tenaga yang turun dari sumber pusat, ia akan dibezakan kepada lima bentuk, udara, air, eter, api dan bumi. Komponen-komponen dalam badan manusia terdiri daripada campuran ini 5 elemen. Bumi yang dijumpai dalam tisu badan. Anasir udara hadir apabila kita bernafas. Akaun air untuk sebahagian besar tisu badan dan api adalah fikiran kita, kehangatan badan kita dihasilkan oleh tenaga. Akhirnya eter adalah ruang di mana semua elemen-elemen ini berinteraksi, sederhana di mana mereka terikat.

Banyak gabungan elemen-elemen ini boleh menyebabkan seperti banyak ketidakseimbangan. Ketidakseimbangan tersebut boleh dikenal pasti oleh seorang ahli terapi kekutuban berpengalaman. Ia adalah ketidakseimbangan ini bahawa rutin tenaga, dan diet yang diberikan dalam terapi kekutuban berusaha untuk menetapkan jalan yang benar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar