Apa Yang Boleh Saya Lakukan Tentang Tekanan Darah Rendah Saya?

Apa Yang Boleh Saya Lakukan Tentang Tekanan Darah Rendah Saya?

Soalan:

Anda mendengar tentang masalah tekanan darah tinggi sepanjang masa, tetapi saya mempunyai tekanan darah rendah. Saya kadang-kadang berasa agak pening apabila saya bangun tiba-tiba dan saya diberitahu ia boleh menjadi sesuatu yang perlu dilakukan dengan kekurangan umum saya tenaga. Saya mendengar bahawa garam makan boleh membantu. Apa cadangan anda?

Jawapan:

Tekanan darah diberi dua angka, yang which.measure tekanan dalam arteri yang membawa kepada dan dari hati. Angka sistolik lebih tinggi adalah tekanan semasa jantung mengepam darah dari; pengukuran diastolik yang lebih rendah adalah tekanan darah masuk ke jantung.

Gaya hidup umum dan terutamanya tahap tekanan dan senaman memberi kesan kepada tekanan darah kita secara berterusan, jadi ia boleh berbeza-beza secara meluas dalam masa yang singkat. Ia adalah sukar untuk menentukan tekanan darah 'Normal', kerana semua orang mempunyai rangkaian mereka sendiri variasi. Pendapat perubatan telah berubah sejak beberapa dekad yang lalu. Julat biasa digunakan untuk menjadi 100/60; kini ia diambil sebagai L20-L25 / 80-85, yang merupakan bacaan purata penduduk yang besar orang-orang yang dianggap sihat. Tekanan darah tinggi adalah bacaan berterusan melebihi 140/90, walaupun semasa rehat.

Tekanan darah rendah (hipotensi) .is kini dianggap sebagai 100/60 atau kurang. Ia sering keadaan sementara yang disebabkan oleh jangka pendek atau akut faktor luaran, yang boleh termasuk muntah-muntah, cirit-birit, dehidrasi, keracunan darah dan anestesia. Apabila faktor diselesaikan, tekanan darah kembali normal. Walau bagaimanapun, tekanan darah rendah kronik juga biasa. Pening anda berdiri dengan cepat adalah gejala utama, dikenali sebagai postur atau positional hypotension. Tenaga yang rendah adalah gejala lain, juga lesu, lemah, fatigability, kemurungan, yang 'tenggelam' perasaan di dalam hati, tangan dan kaki sejuk, kulit sekala kering, wajah pucat, suara lemah, pergerakan perlahan dan sesak nafas pada melakukan senaman. Komplikasi termasuk keguguran rambut, kekeringan dalam mulut dan mata, keupayaan golongan miskin untuk berpeluh, kadar metabolisme rendah (biasanya membawa kepada pertambahan berat badan), fungsi pundi kencing yang lemah dan, sakit badan dan sakit.

Setelah berkata, orang yang mempunyai tekanan darah rendah sering hidup dengan beberapa masalah dan rawatan perubatan adalah jarang perlu. Satu-satunya komplikasi tekanan darah rendah adalah jika tekanan darah secara tiba-tiba jatuh apabila duduk atau berdiri dari kedudukan berbaring kerana ia boleh membawa kepada pengsan. Jika pening anda menjadi lebih teruk, berjumpa dengan doktor.

Keadaan jangka panjang yang boleh memberi kesan kepada tekanan darah adalah kebakaran yang teruk, penggunaan berlebihan diuretik, penyimpanan cecair, dos berlebihan dadah rekreasi atau kesan sampingan sesetengah ubat-ubatan yang ditetapkan, degupan jantung yang tidak teratur, pembekuan darah, anemia, ME, kemurungan, estrogen rendah, fungsi tiroid yang lemah atau kencing manis. Diet yang tidak mencukupi mana yang berkaitan, seperti yang dapat mengelakkan garam. Tekanan darah rendah juga mungkin disebabkan oleh pengeluaran yang rendah hormon corticoid daripada kelenjar adrenal. Serta mencetuskan tindak balas tekanan perjuangan atau penerbangan, ini mengawal keseimbangan mineral dan garam dalam badan. Kekurangan sama ada boleh menyebabkan tekanan darah rendah.

Ada yang minum kopi untuk meningkatkan tekanan darah, tetapi ini tidak boleh diterima kerana ia hanya memberikan rangsangan sementara kepada kadar jantung manakala kafein aktif. Walau bagaimanapun, garam boleh membantu dan saya cadangkan menambah garam laut sedikit tambahan untuk makanan anda.

Berikut adalah beberapa lagi cadangan:

Diet

* Makan diet protein tinggi, dengan ikan, telur, daging, permainan, keju, tauhu, Quorn, soya dan kacang. Anda mesti makan protein dua kali sehari. Sebahagian daripada ikan, ayam atau daging perlu 125g.

* Makan telur ikan (satu sudu teh setiap hari), jika anda mempunyai peluang. Ia mengandungi garam dan protein.

* Makan roti soda bakar dengan madu (manuka baik).

* Membuat badan toning minuman dengan merendam sepuluh badam dan sepuluh pistachios (badan berkulit) selama 24 jam dalam air minuman pada suhu bilik. Campuran dengan susu kemudian tambah 3-4 helai kunyit (tidak perlu rendam). Tambah satu sudu teh madu dan kacau sebati. Minum setiap hari ini selama dua bulan.

* Membuat sup Marrowbone dengan merebus tulang organik dengan bawang putih, halia dan secubit Asafoetida (dari kedai runcit India) selama dua jam atau lebih. Skim, ketegangan dan menyejukkan saham. Minum satu cawan, panas, satu jam sebelum makan malam anda.

Tambahan

* Untuk menyokong tahap tenaga, mengambil BioEnergy (tablet) atau Ashwagandha (kapsul): salah satu sama ada dua kali sehari selama tiga bulan.

* Ambil Gnseng (kapsul): satu setiap hari selama tiga bulan untuk membantu saluran darah nada.

* Untuk menggalakkan tenaga, mengambil Energy Plus: satu sudu dua kali sehari dengan susu atau air selama tiga bulan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar